Hallitus esittäytyy

Moikka vaan kaikille! Elikkä tämän tammikuun aikana esittelemme Suomen Marsuyhdistyksen hallituksen väkeä  henkilöhaastatteluiden myötä somessa ! Nyt pääsette kurkkaamaan ketä hallituksessa härää tämän vuoden  aikana ! Aika mieletön porukka kasassa <3 Jonkun on aloitettava joten let’s start ! Olen 42- vuotias uusperheen äiti Pyhäjoelta Oulunläänistä.  Hallituksessa toimin puheenjohtajana ja viime vuoden sain jo pestissä olla, kiitos siitä kuuluu teille jotka  äänestitte vuosikokouksissa. Hommasta olen tykännyt todella paljon. On ollut hienoa olla mukana  hallituksessa, joka saanut paljon asioita aikaiseksi ja se ettei toimita vain ”hallitus” porukalla. Innostuneita  toimijoita on jäsenissä muitakin ja aikaan on saatu esim. virtuaalinäyttelysäännöt. Hallituksessakaan kun ei  revetä kaikkeen on mahtava, että löytyy innokkaita jäseniä. Viime vuoden ollessa poikkeusvuosi vielä  koronan suhteen ei näyttelytoiminnat pyörineet oikealla painollaan. Toivotaan tänä vuonna tilanteen  helpottavan.
No mutta hieman marsu taustastani. Nuoruudessa sain ensimmäiset marsuni Jipun, Pörrin ja Nasu-Orvokin.  Marsut olivat jo tuolloin todella tärkeitä lemmikkeinä ja antoivat minulle lohdutusta koulukiusaamisen  aikana arjessa. Joku tykkäsi minustakin ja se oli se vinkuva karvanaama hassuilla huulillaan. Aikuisuudessa  olikin pitkä pätkä marsuttomuutta silloisen puolison allergian vuoksi. Avioeron ja uuden puolison myötä  marsut hiippailivat jälleen sydämeen. Yksi marsuista muutti tästä ihan läheltä, mutta toinen käytiinkin  sitten mieheni kanssa hakemassa Asikkalasta Delfoin kasvattajalta Kirsiltä. Pikkuhiljaa marsujen kanssa  alettiin käymään näyttelyissä ja alkuun ihan lemmikkinäyttelyissä. Muistan kun ajattelin, no  ulkomuotoluokassa en ala kyllä marsujen kanssa käymään saati kasvattamaan. Olin kasvattanut muutaman  vuoden kasvattajanimellä ranskanluppakaneja ja jouduin tästä luopumaan pahentuneiden käsien nivelten  vuoksi, sairastan siis lastenreumaa. Tämän rodun kanit ovat tosiaan aika isoja ja leikkausten myötä  painoraja käsille oli enää 5 kg. Pikkuhiljaa uskaltauduttiin kuitenkin ulkomuotoluokkaan mukaan. Taisi olla  silloiset Almond’s kasvattajat jotka saivat hurahtamaan hommaan. Kohta huomasinkin, että ajellaan  näyttelyissä ympäri maakuntia. Tyttäreni innostui siinä missä minäkin koko marsuhuumasta.  Kasvattamisesta innostuin kuitenkin pikkuhiljaa kierrettyäni marsunäyttelyissä ja juteltuani eri kasvattajien  kanssa.  Marsuja olen nyt kasvattanut virallisena vuodesta 2017 HugAlan nimellä. Marsulasta löytyy teddy rotuisia,  mutta myös nonself black magpietä sekä black harlekiinia.  Uusia tuttuja olen saanut paljon elämääni ja osa muuttunut ajan saatossa rakkaiksi ystäviksi.
Arjessa yksi voimaannuttavista hetkistä on mennä lasten nukahdettua marsulaan siivoilemaan ja kuuntelemaan true crime podeja. Sekä tuulen narahdellessa ulkona hypätä säikäyksestä välillä ilmaan. Marsut varmaan miettii minun popcornailevan. Se tunnelma, heinän ja puhtaan purun tuoksu. Tyytyväinen marsujengi rouskuttamassa iltapalaansa, silloin tunnen super onnelliseksi oloni. Näyttelyissä on myös tunnelma parasta. Marsua puhuvat ihmiset ympärillä. Tunne kun saat auttaa muita näyttely ja marsuharrastuksen parissa alkuun. Matkat näyttelyihin ovat myös aina oma lukunsa ja nauru raikaa autossa. Kyllä se tuntuu mukavalta, kun  marsut ja kasvatit pärjää, mutta yhtälailla taito on iloita toistenkin menestyksestä. Ilo ja hymy tarttuu ! Toivottavasti tähän vuoteen saataisiin myös paljon erilaisia tapahtumia ! Alku tervehdyksestä, joku voi  bongata mun lempipodin jota kuuntelen aina marsulaa siivotessa. Arvaatko?
Suomen marsuyhdistyksen puheenjohtaja Katja Orajärvi-Kotikangas, ihan ookoo vaan 🙂
Ps. kuva ei ole todellakaan tuore vaan vuodelta 2015 kun käytiin Prahassa marsunäyttelyssä ja mukaan lähti coronet neiti, joka nimettiinkin Prahan-Tyyneksi. Reissu oli ihana kokemus!

Olen Kirsi Ruotsalainen, marsuharrastuksen konkari ja Smyn jäsen jo kolmenkymmenen vuoden ajan. Sain ensimmäisenmarsun tammikuussa vuonna 1990. Siitä sen sitten lähti. Olen kasvattanut marsuja vuodesta 1991. Ensiksi syntyi risteytyspoikueita, ihania kirjavia rusettimarsuja, kunnes sitten vuonna 1992 sain ensimmäisen puhdasrotuisen texelmarsun. Ensimmäinen marsunäyttelyni oli talvella 1993 ja siitä lähtien olen reissannut ympäri Suomea ja ulkomaillakin näyttelyissä. Kaivoin varastosta juuri eilen laatikon jonne olen tallettanut vanhoja rekisteripapereita, arvostelukaavakkeita, näyttelyluetteloita ja kaikkea hauskoja juttuja marsukasvatusvuosien varrelta. Oli ihanaa löytää vuosilta 1995-1996 vanhoja kirjeitä muiden silloisten ja nykyistenkinmarsukasvattajien kanssa. Teen MarsuMagazineen historiikkia menneistä ajoista. Näin pääsette vuoden aikana pienellä matkalle Smy:n historiaan.

Kasvattajanimen Delfoin sain tammikuussa 1996. Kasvatan sileäkarvaisia self black ja englannin crest black marsuja sekä sileäkarvaisia californiakuvioisia marsuja. Kasvatan myös pitkäkarvaisia marsuja roduissa texel, merino, sheltie ja coronet.Ihastuin aikoinaan dalmatilaismarsuihin, mutta jonkin ajan kuluttua huomasin mustan marsun upeuden ja päätin keskittyä niihin. Kiiltävä turkkinen upea musta marsu on vain niin kaunis ja luonne on rauhallinen. Pitkäkarvaisiin rotuihini ihastuin osittain myös niiden ihanan rauhallisen ja rennon luonteen takia, ja toki turkin jalostus kiinnosti. Californialaismarsut ovat niin kauniita ja niillä on eloisa, utelias ja topakkaluonne. Kasvatukseni on pienimuotoista, sillä haluan tuntea kaikki eläimeni yksilönä jahoitaa ne parhaimpani mukaan.

Aika moni minut jo tuntee niin monivuotisen kasvatusuran kuin myös aktiivisen yhdistystoiminnan kautta. Olen toiminut vuosikausia aktiivisesti Suomen Marsuyhdistyksessä hallituksessaerinäisissä toimissa. Marsuharrastus on niin mukavaa, että niin sitä vaan jaksaa vuodesta toiseen. On hienoa saada kehittää yhdistyksen toimintaa yhä edelleen ja edistää myös siten marsujen hyvinvointia. Tänä vuonna toimin mm.  varapuheenjohtajana, palkinto- ja sponsorikordinaattorina, koulutusvastaavana, toisena vastuullisena kasvatusneuvojana & kasvatusnimikäsittelijänä sekä vastaan marsujen rekisteröinnistä. Olen tehnyt jo jonkun vuoden Smyn kirjanpitoa, kuten tänäkin vuonna ja niinpä on loogista toimia samanaikaisesti myös rahastonhoitajana. Olen myös standarditoimikunnan jäsen ja marsujen, hamsterien ja kanien lemmikkituomari. Hommaa siis riittää, mutta sitä on ilo tehdä samanhenkisten asioista innostuneiden ja luotettavien kavereiden kanssa. On mukavaa oppia aina uutta myös yhdistystoiminnasta.

Eläimet veivät jo pienenä tyttönä sydämeni ja ammatti valikoitui sen mukaan. Olen biologi ja kouluttautunut myös eläintenhoitajaksi, opettajaksi sekä ammatilliseksi erityisopettajaksi. Olen ikuinen opiskelija opiskellen tällä hetkellä tuotekehitystyön erikoisammattitutkintoa kehittäen uusia eläinalan koulutuksia ja eläimille uusia tuotteita ja ruokia. Olen ollut jo vuosia unelma-ammatissa, jossa yhdistän työn ja harrastuksen. Työkseni opetan pieneläinten hoitoa sekä eläinavusteista työskentelyä Koulutuskeskus Salpauksessa Asikkalassa. Pääasiassa vapaa-aika vierähtää perheen parissa, omien eläinten ja hevosten hoidon sekä yhdistystoiminnan parissa. Teen myös vapaaehtoisena Kennelliiton kaverikoiratoimintaa ja meillä käy myös maatilallamme kehitysvammaisten ryhmiä hoitamassa eläimiä. Eläimet ovat siis osa minua kaikessa.

Toivon kaikille aktiivista vuotta marsuharrastuksessa. Tulkaahan juttelemaan hallituksen kanssa jäseniltoihin!
Kirsi

Heippa kanssamarsuilijat!
Olen Elisa Svento, Oululainen marsukasvattaja, marsujen lemmikkituomari, SMY:n hallituksen jäsen ja sihteeri sekä toinen kasvattajanimikäsittelijöistä vuonna 2022. Arkeeni mahtuu siis monenlaista marsutouhua!
Kasvatan pienimuotoisesti nimellä Arctic Rose ja marsulassani vilisee selfejä ja englannincrestejä väreissä cream, lemon ja p.e. white. Lisäksi minulla on yksi “musta lammas” eli self black- kuikuttaja Greta. Punasilmäiset marsut ovat olleet suosikkejani ensimmäisestä poikueestani lähtien. Kasvatuksen lisäksi harrastan innokkaasti marsunäyttelyissä käymistä niin osanottajan kuin lemmikkituomarin roolissa. Marsujen lisäksi minulla on kani Lotta (yllätyksellisesti valkoinen punasilmäinen) ja cavalier kingcharlesinspanieli Lilian. Lilianin kanssa harrastan myös näyttelypuuhia ja epäsäännöllisesti agilitya. Lisäksi käyn ratsastamassa ja olen oikea lukutoukka!
Marsuharrastus on tietysti ollut hieman erilaista viime vuosien aikana, mutta olen päässyt käymään muutamassa näyttelyssä naapurimaassa ja osallistumaan yhteen jopa täällä Suomessa. Onneksi yhdistys on pyrkinyt järjestämään rakkaan harrastukseni jatkumisen muilla tavoin. On ollut esimerkiksi virtuaalinäyttelyitä ja kuvakisoja. Toivottavasti tänä vuonna voimme tavata aivan livenä näyttelyissä ja muissa tapahtumissa! Toivotan jokaiselle marsuharrastajalle ihanaa vuoden 2022 alkua ja hauskoja harrastushetkiä!

Moi marsuystävät! Olen Laura Moilanen Oulusta. Olen kolmatta vuotta mukana hallituksessa. Tänä vuonna aloitin myös Marsu Magazinen taittajana ja toisena päätoimittajana. Kasvatan marsuja väreissä california ja buff, ja kasvattajanimen hakuprosessi onkin jo loppusuoralla. Viime vuonna minut hyväksyttiin myös lemmikkituomarioppilaaksi ja siksikin odotan kovasti, että saadaan taas järjestää näyttelyitä ja muita marsujuttuja. Toivottavasti nähdään pian niissä.

Heippa kaikille!
Mä lähdin viime vuonna hallitustoimintaan mukaan ja nyt jatkan innokkaana tänäkin vuonna. Olen 21-vuotias marsuharrastelija Pirkanmaalta ja mulla tuli viime vuonna marsuilua täysi 10-vuosi täyteen!
Meidän hallitusporukassa on paljon eri osa-alueiden osaajia ja kaikki pääsevät näyttämään taitojansa. Minä ja Virva vastaamme hallituksen kotosiviuista ja pyrimme päivittelemään niitä aktiivisesti, muistakaa käydä lukemassa 🙂
Myös kotisivuihin/päivittämiseen liittyviä ideoita voi vinkkailla, osoitteeseen smy.kotisivut@gmail.com
Me pyritään toteuttamaan parhaamme!

Mun lempi marsurotuihin kuuluu coronet, sheltie ja texel marsut. Ja myös näistä pitkätukkasista kavereista koostuu mun marsulauma 🙂
Marsujen lisäksi myös meillä asustelee kolme Biewer terrieriä.
Nähdään näyttelyissä ja moikkaillaan marsutapahtumissa!
Terkuin Jessica

Moikka kaikille!
Nimeni on Virva Klaasio, olen 40-vuotias marsuihin hurahtanut harrastaja, Kanta-Hämeestä Hattulasta.
Hallitustoiminnassa olen mukana nyt toista vuotta, minulle tämän vuoden aktiivisimpaan alueeseen kuuluu yhdistyksemme kotisivujen päivitysasiat yhdessä Jessican kanssa.Yritän parhaani mukaan ideoida uusia helpottavia sähköisiä toimintoja yhdistyksen toimintaan.
Viimevuonna läpikävin kasvattajanimi prosessia ja nyt vuoden alussa juuri sain virallisen kasvattajanimen “MINICANDY” marsuilleni. Tästä on siis hyvä jatkaa eteenpäin.
Terveisin Virva

Moikka kaikille! Mun nimi on Noora ja mää oon toista vuotta mukana Smy:n hallituksessa.Marsuja mulla on ollut 8 vuotta ja näyttelyissä oon käynyt n. 4 vuotta.  Tällä hetkellä mulla on 5 marsua<3
Toimin hallituksessa tänä vuonna somevastaavana ja lemmikkitoimikunnassa.
Hyvää alkanutta vuotta kaikille

Hei kaikille kanssa marsuilijoille!

Minä olen Ina Hynninen ja ensimmäistä vuottani hallituksessa,varajäsenenä ja hoidan jäsensihteerin hommia. Siinä onkin minulle  opeteltavaa,mutta onneksi huippi ihana tiimi minua neuvomassa!

Marsut tulivat elämääni tyttäreni kautta. Hän toivoi kovasti kuikkuja mutta minä vähän jarruttelin. Niinpä tyttö keräsi itse rahat ensämmäisiin teddy tyttöihinsä ja nyt niitä onkin jo melkoinen lauma ja  myös poikuita saatu useampi. Itselläni on nyt kaksi skinny tyttöä ja perheessämme on myös hiiriä,pupuja,hamstereita ja undulaatteja. Harrastan ratsastusta ja ohjaan ratsastustunteja työssäni joten kyllä eläimet ovat elämäntapani. Kovasti odottelen näyttelyreissuja ja muita marsumaisia tapahtumia. Toivottavasti nähdään niissä pian! Pitäkää huolta itsestänne ja muista sekä niistä karvallisista ja karvattomista pienistä!