Näyttelyn kulku

Näyttelyt ovat hauskoja ja mielenkiintoisia tapahtumia, ensimmäinen näyttelykäynti ei välttämättä ole niin kovin onnistunut, jos joutuu koko ajan pohtimaan mitä seuraavaksi tulisi tehdä. Murehtimiseen ei ole tarvetta, sillä näyttelypaikalla neuvotaan kyllä apua tarvitsevia ja täällä voi jo etukäteen opiskella näyttelyyn lähtijän aakkosia. Varaudu siihen, että näyttely on kokopäiväinen tapahtuma joka saattaa venyä myöhäiseen iltaan mikäli eläinmäärä on suuri.

Näyttelykutsu
Ensimmäinen vaihe näyttelymatkalla on näyttelykutsu ja ilmoittautuminen. Kutsut näyttelyihin julkaistaan pääsääntöisesti Suomen Marsuyhdistyksen jäsenlehdessä, Marsu Magazinessa ja/tai yhdistyksen kotisivuilla. Marsu Magazinen näyttelykutsussa ilmoitetaan näyttelypaikka, tuomarit pet- ja virallisille marsuille, ilmoittautumismaksut, ilmoittautumisten vastaanottaja, lisätietojen antajan yhteystiedot ja näyttelyn alkamisaika. Ilmoittautumiskaavakkeet lähetetään näyttelykutsussa ilmoitettuun osoitteeseen, mutta Suomen Marsuyhdistyksen näyttelyihin voi pet luokkiin ilmoittautua yleensä myös vasta näyttelypaikalla tavallista näyttelymaksua hieman korkeammalla hinnalla. Mikäli jälki-ilmoittautumismahdollisuus ei varmistu näyttelykutsusta, voi sitä kysyä samalta henkilöltä kuin muitakin lisätietoja.

Näyttelypaikalle saapuminen
Tarkan valmistautumisen jälkeen on näyttelyn aika. Ensimmäiseksi näyttelypaikalla saavuttaessa on vuorossa eläintentarkastus ja ilmoittautuminen. Tässä marsut tarkastetaan mahdollisten sairauksien, ulkoloisien yms. varalta. Samalla osanottajaluetteloon merkitään marsu paikallaolijaksi. Myös jälki-ilmoittautuminen on mahdollista, tosin tavallista korkeampaan hintaan. Kun marsu todetaan näytttelykuntoiseksi, päästään eläintentarkastuksesta siirtymään itse näyttelyn puolelle.

Arvostelu
Arvostelu ei aina ala aivan kutsussa ilmoitettuun aikaan, odotellessa voi tutkia näyttelypaikkaa ja jutustella muiden näytteelleasettajien kanssa. Kuitenkaan kovin kauas ei kannata lähteä etenkään silloin, kun oma marsu on ensimmäisten arvosteltavien joukossa. Virallisten luokkien tuomari aloittaa arvostelunsa yleensä sileäkarvaisista marsuista ja etenee niin, että viimeisinä arvostelussa ovat jalostus- ja kasvattajaluokat, jotka on tarkoitettu kasvattajanimellisille kasvattajille. Pet-tuomari aloittaa yleensä uroksista. Nämä käytännöt saattavat hieman vaihdella näyttelyn ja tuomaritilanteen mukaan.
Näyttelyluettelosta on helppo seurata vuorossa olevia marsuja, mikäli hieman tuntee marsujen eri värejä. Toisilta voi taas kysellä. Ei tarvitse pelätä, että oma marsu jää arvostelematta, jos ei tiedä missä kohdassa sen tulisi olla tuomarin edessä, sillä jos jotakin marsua ei ala kuulua, sitä kuulutetaan niin, että jos omistaja on jossakin lähellä, hän huomaa tuoda marsunsa arvosteluun. Arvostelu kestää yleensä kauan ja näyttelypaikalle kannattaakin ottaa evästä – niin marsulle kuin omistajallekin.

Palkitseminen ja BIS-kisa
Tuomari pyytää marsuja takaisin pöydälle vielä arvostelun loppuvaiheessa, silloin tulee olla tarkkana, josko omaa marsua vaikka kutsutaan. Kun tuomari on sijoitellut marsut rotujen sisällä paremmuusjärjestykseen, hän valitsee BIS-voittajat (BIS = Best In Show = näyttelyn paras). Kun tuomari on arvostellut loppuun, seuraa palkintojen jako. Tuomarin pohdintaan saattaa mennä aikaa, pitää vain jaksaa odottaa kärsivällisesti. Lemmikkiluokassa palkinto saattaa herahtaa jostain erityisominaisuudesta vaikkei ihan korkeimpia pisteitä saanutkaan joten aina kannattaa jäädä loppuun asti! Tuomaria on kohteliasta kiittää marsun saadessa palkinnon ja jos ei voita, ei ole lainkaan asiallista kuuluttaa vihaansa yleisesti näyttelypaikalla, eikä mennä sitä myöskään esimerkiksi tuomariin purkamaan. Näyttelypaikan siivoamiseen osallistuminen ei ole pakollista, mutta toivottavaa, jottei kaikki sotku jäisi muutaman ihmisen harteille. Jokainen luonnollisesti siivoaa ainakin omat jälkensä ja auttaa näyttelyjärjestelijöitä loppusiivouksessa mahdollisuuksiensa mukaan.